Gimnazjum nr 2 wyróżnione przez Instytut Pamięci Narodowej

W maju grupa uczniów z Gimnazjum nr 2 z Oleśnicy jako jedna z nielicznych szkół na Dolnym Śląsku została zaproszona do zwiedzania Bydgoszczy i Torunia przez Instytut Pamięci Narodowej.
Przygodę rozpoczęliśmy od spotkania z doktorem Tomaszem Ceranem , pracownikiem bydgoskiej delegatury IPN w Fordonie. Zwiedzając Dolinę Śmierci, wysłuchaliśmy wykładu o zapomnianych katach Hitlera- Selbstschutz Westpreussen( Samoobrona Niemiecka na Pomorzu Gdańskim). Tam w październiku i listopadzie 1939 roku hitlerowcy zamordowali 1200 Polaków z Bydgoszczy i okolic.Miejsce to wywarło na nas ogromne wrażenie.
Póżniej zwiedziliśmy najstarszą część Bydgoszczy – Wyspę Młyńską, ostatnio rewitalizowaną po wielu latach zaniedbań i dewastacji. Płynęliśmy tramwajem wodnym po rzece Brdzie. Zmęczeni i szczęśliwi udaliśmy się do Torunia aby odwiedzić miejsca bliskie Mikołajowi Kopernikowi. Ten, który wstrzymał słońce, ruszył ziemię wzywał nas do poznania swoich uliczek.
Nazajutrz powitało nas słońce.Udaliśmy się na toruńską starówkę i spacerem dotarliśmy do ruin Zamku Krzyżackiego. Przewodnik zdradzał nam tajemnice toruńskiej warowni, opowiedział ciekawostki o życiu braci zakonnych i oprowadził nas po nieudostępnianym turystom „Gdanisku”, czyli krzyżackiej toalecie.
Niestrudzeni pieszymi wędrówkami po Starówce zawitaliśmy w Żywym Muzeum Piernika. Muzeum mieści się przy ul. Rabiańskiej, między Rynkiem Staromiejskim a Wisłą, w okolicy katedry i domu Kopernika. Na piętrze zabytkowego spichrza działa XVI-wieczna piernikarnia, gdzie nie tylko obejrzeliśmy sposóby wyrobu toruńskiego specjału, ale przede wszystkim
sami wzięliśmy udział w procesie jego powstawania. Pod okiem mistrza piernikarskiego, zgodnie z przekazywanymi w stylizowanej staropolszczyźnie wskazówkami, dobieraliśmy przyprawy, ucieraliśmy korzenie, przesiewaliśmy mąkę. Następnie własnoręcznie łączyliśmy składniki, wyrabialiśmy ciasto, kształtowaliśmy piernikowe specjały, mogąc przy tym korzystać ze specjalnych ozdobnych form.
Po krótkim terminowaniu u mistrza piernikarskiego nabyliśmy historyczne uprawnienia piernikarskie, a każdy z nas dodatkowo zabrał do domu piernik własnoręcznie wykonany.
Spotkanie z historią narodu Polskiego poznawaliśmy wspólnie członkami Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. To oni chętnie dzielili się z nami swoja wiedzą i doświadczeniem, zgodnie ze słowami wieszcza :Razem młodzi przyjaciele!…/W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele.